Wat is employee engagement nu eigenlijk precies?

Wanneer ik mensen vertel waar ik onderzoek naar doe, heb ik soms nog steeds moeite om het concept van employee engagement uit te leggen zonder al te veel Engelse en academische termen erin te gooien.

Als we het academisch gaan bekijken wordt employee engagement beschreven als een staat van emotionele, cognitieve en gedragsmatige componenten die invloed hebben op de prestatie die een medewerker levert binnen zijn of haar baan. Klinkt allemaal hartstikke spannend maar wat houdt dit in? Naast academici zijn consultancy organisaties ook druk met de engagement vraag. Hun definitie is zo mogelijk nog complexer dan die van de studiebollen. Volgens consultancy organisatie Mercer zijn medewerkers die betrokken zijn onder andere ‘zeer geïnteresseerd in de organisatie’ en ‘presteren zeer goed’. Een prestatie die zelfs de verwachtingen van deze rol overtreft. Klinkt natuurlijk allemaal fantastisch maar is dit realistisch?

Binnen mijn academische onderzoek en werk voor organisaties zie ik employee engagement vanuit de individuele medewerker. Hoe kunnen wij deze medewerker meer plezier laten beleven, productiever laten zijn, waarde toevoegen en de beste versie van zichzelf naar de werkvloer brengen?

Voor mij is dat employee engagement.

Voor meer informatie, neem contact met mij op!

Ik adviseer bedrijven op het gebied van medewerker betrokkenheid, duurzame inzetbaarheid, verzuim en burn-out. Ik help organisaties hun mensen te stimuleren naar een plezieriger werkleven dat waarde toevoegt voor de medewerker en de organisatie.

Bronnen: Mercer (2020) Employee engagement. Available at: https://www.mercer.com/what-we-do/workforce-and-careers/talent-strategy/employee-engagement.html (Accessed: 6/8/2020)

Saks, A. (2006) Antecedents and consequences of employee engagement. Journal of Managerial Psychology. 21. pp. 600-619.

Schaufeli, W.B. (2014) What is engagement? In: Truss, C., Delbridge, R., Alfes, K., Shantz, A. & Soane, E. Employee engagement in theory and practice. London: Routledge. pp. 15-35