Waarom moet ik me als organisatie druk maken om mijn medewerkers?

De relatie tussen werkgever en werknemer is er niet altijd een die even soepel verloopt. Je hoort vaak werkgevers klagen dat de werknemers ‘geen hart hebben voor de zaak’. Terwijl medewerkers ‘leven voor het weekend’ en ‘steek je middelvinger op naar de baas’ op radio 538 horen als het op vrijdagmiddag 5 uur is geweest.

Is dit gewoon maar ‘stoere praat’ of zit hier meer achter? En moet ik me druk maken als ik vind dat mijn werknemers ‘geen hart voor de zaak’ hebben?

Mijn onderzoek wijst uit dat medewerkers blijer, productiever, gezonder en loyaler zijn als ze zich betrokken voelen bij de organisatie waar ze voor werken. Een verstoring van de betrokkenheid van de medewerker kan verschillende redenen hebben. Deze betrokkenheid kan zelfs nooit bestaan hebben. Hoe kom ik hierachter en hoe creëer ik deze betrokkenheid?

Het is niet altijd zo ingewikkeld als het lijkt! Het is waar dat betrokkenheid een complex psychologisch fenomeen is dat bij verschillende individuen op verschillende manieren werkt (onder andere de fase van de carrière van de medewerker heeft hier invloed op, maar hierover later meer). Een paar kleine aanpassingen kunnen al tot een verhoogde medewerker betrokkenheid leiden.

Bijvoorbeeld, mensen spiegelen gedrag. Als jij als leider betrokkenheid toont naar je medewerkers, tonen zij dit terug. Dit kan heel laagdrempelig door bijvoorbeeld iedere dinsdag een kwartiertje aan te schuiven met een kopje koffie. Is je bedrijf hier te groot voor? Blok 30 minuten op een vaste dag in de week en rouleer tussen de verschillende afdelingen. Belangrijk! Maak dit vooral geen officieel (in de kalender, met een catchy naam) evenement, maar doe dit onaangekondigd. Praat over van alles en nog wat, werk of privé gerelateerd, luister en onthoud namen. Medewerkers zullen deze betrokkenheid spiegelen.

Ik beweer zeker niet dat je medewerkers gelijk 100 procent betrokkenheid zullen tonen na het implementeren van zo’n interventie. Het bewust worden van de huidige situatie, signaleren van de problemen en het implementeren van verschillende (grote of kleine) interventies zullen je medewerker betrokkenheid vergroten.

Voor meer informatie, neem contact met mij op!

Ik adviseer bedrijven op het gebied van medewerker betrokkenheid, duurzame inzetbaarheid, verzuim en burn-out. Ik help organisaties hun mensen te stimuleren naar een plezieriger werkleven dat waarde toevoegt voor de medewerker en de organisatie.