Vier vragen en antwoorden over employee engagement

Employee engagement is hot! Iedereen wil er wat mee, iedereen wil het zijn. Maar wat houdt het nu eigenlijk in? Vier vragen, vier antwoorden, let’s go:

1. Waarom vinden we het zo belangrijk dat onze medewerkers betrokken zijn?

Medewerkers zijn het hart van je onderneming. Als zij betrokken zijn, is je organisatie betrokken. Betrokken medewerkers zijn over het algemeen blijer met hun baan, zitten beter in hun vel, zijn productiever, minder snel ziek of overspannen en zoeken minder snel naar een nieuwe baan.

2. Waarom zijn er zo weinig medewerkers betrokken?

Volgens de bron die in alle employee engagement artikelen gebruikt wordt: Gallup, is er maar een klein percentage (huidig percentage van 38% in de US “het hoogste percentage in jaren”) betrokken. Waarom is dit percentage zo laag? Er zijn meerdere redenen waarom dit zo kan zijn. Ten eerste, de omschrijving van een ‘betrokken medewerker’ is zo streng, dat deze automatisch maar op weinig mensen van toepassing kan zijn. Ten tweede, de metingen worden gedaan met vragenlijsten. Als iemand moet invullen hoe ‘betrokken’ hij of zij zich vandaag voelt, is het dan precies ingekaderd wat diegene met ‘betrokken’ bedoeld? En is dit hetzelfde dan wat een collega onder ‘betrokken’ ziet?

Het zou dus kunnen zijn dat er een hoger percentage van betrokken werknemers is, maar dat de manier waarop dit gemeten wordt, geëvalueerd moet worden.

3. Als mijn medewerkers betrokken zijn, krijgen ze dan geen burn-out?

Naast employee engagement is burn-out een hot topic. Employee engagement zou een wondermiddel zijn waardoor uw werknemers nooit meer een burn-out krijgen. Helaas is dit niet de realiteit. Het is zo dat betrokken werknemers minder snel overspannen raken, vooral door de werk gerelateerde betrokkenheid. Maar we weten ondertussen dat een burn-out (overspannenheid) niet alleen veroorzaakt wordt door werk gerelateerde omstandigheden.

Daarom is het belangrijk om met het evalueren en verbeteren van employee engagement, het hele plaatje van een medewerker mee te nemen. Een medewerker laat niet automatisch haar of zijn hele thuissituatie achter bij de bedrijfsingang.

4. Hoe ingewikkeld is het om mijn medewerkers betrokken te krijgen?

Klinkt goed, dat employee engagement, hoe krijg ik dit voor elkaar? Mensen zijn complex, en betrokkenheid werkt niet hetzelfde bij iedereen. Zo blijkt uit mijn onderzoek dat mensen in verschillende fases van hun carrière, verschillende triggers ervaren om betrokken te zijn. Vaak zijn er al kleine verschillen die een organisatie kan maken in bijvoorbeeld hun communicatie of managementstijl wat direct een verschil kan maken. Er is geen wondermiddel voor employee engagement maar met meerdere (kleine) interventies zal de organisatie én de medewerker al een directe verandering ervaren.

Voor meer informatie, neem contact met mij op!

Ik adviseer bedrijven op het gebied van medewerker betrokkenheid, duurzame inzetbaarheid, verzuim en burn-out. Ik help organisaties hun mensen te stimuleren naar een plezieriger werkleven dat waarde toevoegt voor de medewerker en de organisatie. 

Bronnen:

Harter, J. (2020) Employee engagement hits new high. Available on: https://www.gallup.com/workplace/316064/employee-engagement-hits-new-high-historic-drop.aspx (Accessed: 6/8/2020)